Funkcje zarządzania to są działania składające się na proces zarządzania. Wyróżniamy następujące funkcje zarządzania:
– planowanie (jest to proces, w ramach którego kierownicy określają cele i przyszłe kierunki działania.
Planowanie powinno ułatwiać podejmowanie decyzji kierowniczych, pozwalać organizacji wpływać na kształt przyszłości, określać cele i kierunki rozwoju organizacji);
– organizowanie (polega na wykonywaniu czynności mających na celu powiązanie różnorodnych działań członków organizacji);
– motywowanie (polega na wywoływaniu u podwładnych właściwego stosunku do powierzonych im zadań. Narzędziami motywacji są bodźce pozytywne, np. nagrody, wyróżnienia, pochwały);
– kontrolowanie (polega na porównywaniu przebiegu lub wyników pewnych działań, tzn. stanu osiągniętego z planowym celem. Wyróżniamy:
1. kontrolę wstępną — jej celem jest zapobieżenie przyszłym, potencjalnym odstępstwom od przyjętych założeń;
2. kontrolę bieżącą – jest ona wykonywana równolegle z kontrolowanymi działaniami;
3. kontrolę doraźną — przeprowadza się ją w razie potrzeby;
4. kontrolę końcową — polega na porównaniu ostatecznych efektów danego działania z przyjętymi uprzednio standardami).
Źródło: http://www.zarzadzanie-organizacja.tosi.pl/