Każda działalność organizacji pozarządowej prowadzi możliwość wystąpienia niepożądanych zdarzeń, które mogą spowodować, że zakładane cele nie zostaną osiągnięte. To jest ryzyko, który trzeba zidentyfikować i zminimalizować.
Praktycznie każdy zakres działania organizacji jest obciążony ryzykiem. Dlatego warto pamiętać, że dla efektywności podejmowania działań zaradczych należy wybadać cały proces zarządzania ryzykiem.
- Identyfikacja ryzyka
Ryzyko można identyfikować na poziomie całej organizacji a także w ramach poszczególnych projektów. Określanie możliwych ryzyk warto przeprowadzić w ramach obszarów zarządzania organizacją pozarządową, czyli rozwój i doskonalenie organizacji, zarządzanie zespołem, zarządzanie finansami oraz komunikowanie i kształtowanie relacji.
- Ocena ryzyka
Następnym krokiem jest określenie skali ryzyka, jaką można dokonać w sposób opisowy lub tabelaryczny.
- Ocena apetytu na ryzyko
Ten etap jest kluczowy. Popełnienie błędu niesie za sobą następstwa w postaci nietrafionych decyzji albo zajmowania się analizą ryzyka w sytuacjach, w których ono nie występuje.
Ocena apetytu na ryzyko polega na tym, że zespół organizacji ma świadomość wszystkich ryzyk, część z nich jednak pozostawia bez reakcji, mając nadzieję, że ten wybór okaże się trafny.
- Identyfikacja odpowiednich działań
Element ten jest skupiony na szukaniu rozwiązań, planowaniu działań, które pozwolą uniknąć albo zminimalizować skutki wystąpienia ryzyka.
- Uzyskanie zapewnienia oczekiwanej efektywności
Analizę ryzyka przeprowadza się z nastawieniem usprawnienia funkcjonowania całej organizacji. Celem podejmowanej dedukcji i wnioskowania jest uzyskanie przekonania, że ryzyko nie zakłóci realizacji celów statutowych stowarzyszenia bądź fundacji.
- Monitoring i ewaluacja
Zarządzanie ryzykiem też należy poddawać monitoringowi i ewaluacji. Procesy te mogą opierać się na spotkaniach zespołu i omawianiu poszczególnych etapów minimalizowania ryzyka.
Analizę ryzyka należy prowadzić np. raz na rok, kwartalnie albo przy każdej większej zmianie w aktywności organizacji. W proces powinny być zaangażowane minimum osoby, które mają największą wiedzę w danym obszarze.
Ryzyko jest nieodłącznym elementem procesu zarządzania organizacją.
Źródło: „ORGANIZACJA 2.0. Jak zarządzać organizacją pozarządową prowadzącą działalność gospodarczą?”