Każde partnerstwo może przynosić określone pozytywne efekty dla obiorców działań z obu stron albo dla partnerów. Aby korzyści były realne i zgodne z założeniami każdej ze stron, warto przedyskutować zasady współpracy.
Istnieją następujące zasady partnerskiej wspólnej pracy:
– zasada inwestycji o charakterze społecznym
Wspólne działania z partnerami powinny wspierać i rozwijać inicjatywy społeczne lub marginalizować negatywne zjawiska w społecznościach lokalnych czy regionalnych uwarunkowaniach.
– zasada autonomii
Każda organizacja jest autonomiczna i warto oddzielać współpracę od niezależności podmiotów. Nie można więc wywierać wpływu albo wymuszać określonego zachowania na współpracującym podmiocie.
– zasada etycznych funduszy i równoprawnego dostępu do środków
Długofalowa współpraca często bazuje na wspólnych projektach partnerów. Dlatego należy pamiętać, by wspólnie podejmować decyzje na temat podziału środków na rzecz każdego z partnerów.
– zasada stałego doskonalenia
Stałe podnoszenie wiedzy i umiejętności zespołów po stronie każdego z partnerów podczas spotkań, szkoleń wewnętrznych bądź wymiany ciekawych publikacji pozwoli na stałe dostosowanie oferowanego wsparcia.
– zasada otwartości
We współpracę partnerów od początku powinny być włączone otwartość w mówieniu o trudnych tematach, niezbędnych zmianach i wzajemnych oczekiwaniach.
– zasada długotrwałego zaangażowania
Partnerstwo warto budować z nastawieniem na długofalową współpracę, co daje korzyści wszystkim stronom.
– zasada uzgadniania kontaktów zewnętrznych
Współpraca w zakresie komunikowania o realizowanych przez partnerów przedsięwzięciach z mediami, sponsorami czy odbiorcami wsparcia tylko zwiększy szanse na osiąganie korzyści.
– procedury podejmowania decyzji są jasne, zaakceptowane przez wszystkich i są stosowane
Zasady podejmowania decyzji winny być ustalone na początku współpracy, jakie mogą bazować na głosowaniu czy konsensusie.
– zasada rozwiązywania układu partnerskiego bez wskazywania winnych
W końcu współpracy partnerzy podejmują decyzję o zakończeniu kooperacji. Warto wyjaśnić powody rozstania, poza partnerstwo lepiej nie przenosić wzajemnych uraz, niechęci, jeśli takowe się pojawiły.
Bez względu na założenia odnośnie współpracy warto wzajemne zobowiązywania i oczekiwania uwzględnić w porozumieniu partnerów. Im mniej znamy partnera, porozumienie jest bardziej szczegółowe. Podstawą kooperacji partnerów winna być bieżąca komunikacja.
Źródło: „ORGANIZACJA 2.0. Jak zarządzać organizacją pozarządową prowadzącą działalność gospodarczą?”