Misja jest wizytówką organizacji, która może być utworzona razem z wizją lub bezpośrednio po niej. Jej rola jest bardzo ważna dla osób zaangażowanych w działalność stowarzyszenia.
Misja ma dwa rodzaju zadania. Funkcje zewnętrzne misji to przyciąganie nowych ludzi do współpracy. Misja służy również komunikowaniu zewnętrznemu i jest przydatna przy pozyskiwaniu nowych podmiotów do współpracy.
Co więcej, misja nadaje sens codziennej pracy, jest elementem motywującym i inspirującym zespół oraz skupia uwagę zespołu na osiągnięciu celu — określa hierarchię zadań ważnych i mniej istotnych.
Misję należy formować grupowo. Potrzebne tworzyć ją, odpowiadając na pytania:
- Jaki typ grupy tworzymy?
- Gdzie działamy?
- Komu służymy?
- Dlaczego istniejemy?
- Jak realizujemy nasze zamierzenia?
- Co nas wyróżnia spośród innych podobnych organizacji?
Misję można wykorzystywać na różnego rodzaju materiałach informacyjno-promocyjnych. Warto, by została zamieszczona na stronie internetowej albo w ulotce na temat działalności organizacji, materiałach fundraisingowych.
Źródło: „ORGANIZACJA 2.0. Jak zarządzać organizacją pozarządową prowadzącą działalność gospodarczą?”