Wizja jest bazowym elementem planowania strategicznego. To określenie wzorcowej, idealnej sytuacji funkcjonowania organizacji w danym momencie, wynikającej z dążeń zespołu, czyli zarządu, wolontariuszy, działaczy, członków i fundatorów.
Wizję często ustala się na dłuższą datę, może to być 2-5 lat albo nawet 20. Wybór zależy od odwagi i otwartości organizacji odnośnie jej rozwoju. Warto pamiętać — im dłuższa perspektywa, tym ambitniejsze założenia, stanowiące większe osiągnięcie i większą zmianę naraz.
Opracowując wizję, trzeba ustalić używane pojęcia, uspójnić to, co dla wszystkich osób zaangażowanych w jej budowanie jest najważniejsze w dłuższym okresie.
Często wizja jest wypracowana w formie wykresów, map myśli, rysunków i grafów. Zwykle uwzględniane elementy to:
- rodzaje podejmowanych działań;
- wspieranie grupy docelowe;
- liczba i rodzaj stałych partnerów;
- źródła finansowania;
- zasady zarządzania w organizacji;
- liczba i warunki angażowania wolontariuszy.
Poświęcenie uwagi wizji może stanowić dobrą zabawę i pozwala na integrację zespołu. Jednak nie trzeba zapominać, że to jest niełatwa sprawa.
Źródło: „ORGANIZACJA 2.0. Jak zarządzać organizacją pozarządową prowadzącą działalność gospodarczą?”