Każdy kierownik sprawując funkcje zarządcze odgrywa jednocześnie cały szereg ról organizacyjnych. Kanadyjski ekonomista, autor wielu prac z zakresu zarządzania, Henry Mintzberg, wyróżnił kilka podstawowych ról kierowniczych:
- Role interpersonalne:
– reprezentant (funkcje ceremonialne, tworzenie właściwego klimatu wewnątrz i na zewnątrz organizacji);
– przywódca (wytyczenie celów, motywowanie pracowników, stworzenie zespołowi organizacyjnych i materialnych warunków działania);
– łącznik (ułatwianie i organizowanie kontaktów ważnych dla prawidłowego funkcjonowania firmy).
- Role informacyjne:
– monitor (przeszukiwanie otoczenia i wnętrza organizacji w celu uzyskania ważnych informacji);
– upowszechniający informacje (przekazywanie podwładnym ważnych informacji);
– rzecznik (przekazywanie informacji o organizacji jego otoczeniu).
3. Role decyzyjne:
– przedsiębiorca (wprowadzanie innowacji, doskonalenie organizacji, wejście na nowe rynki zbytu);
– przeciwdziałający zakłóceniom (łagodzenie konfliktów i usuwanie nieoczekiwanych problemów );
– rozdzielający zasoby (decyzje dotyczące, jak i komu zostaną przydzielone zasoby organizacji);
– negocjator (umowy z dostawcami, odbiorcami, związkami zawodowymi).
Źródło: http://www.zarzadzanie-organizacja.tosi.pl/