Istotnym etapem rozwijania kompetencji zespołu jest analiza potencjału każdej osoby w organizacji. Co więcej, w ostatnich latach ocena pracownika/wolontariusza jest bardzo doceniana przez zarządzających organizacjami pozarządowymi.
Co to jest analiza potencjału pracownika/wolontariusza?
Analiza potencjału pracownika lub wolontariusza to weryfikacja jego zasobów oraz luk kompetencyjnych pod kątem realizacji określonych zadań w organizacji.
Jakie są metody oceny wolontariusza/ pracownika?
Najczęściej stosowane metody:
- samoocena;
- obserwacja;
- testy psychologiczne;
- rozmowy z pracownikiem/wolontariuszem.
Samoocena
Jedną z najprostszych i najczęściej używanych metod badania jest samoocena. Koncentruje się na opinii pracownika/wolontariuszy na temat wykonywanej pracy, umiejętności oraz pożądanych predyspozycji.
Obserwacja
Obserwacja też jest jedną z częściej stosowanych metod oceny potencjału w organizacjach pozarządowych, bo potrzebuje niskie koszty realizacji.
Pozwala ona zebrać cały szereg informacji, które można podzielić na dwie grupy:
- zachowań pracownika w stosunku do wykonywanych obowiązków, w tym jakość pracy, terminowość;
- relacji pracownika/wolontariusza ze współpracownikami, zespołem, klientami albo partnerami.
Testy psychologiczne
Testy psychologiczne mogą ułatwić proces budowania kompetencji kadry w organizacji. Najczęściej stosowane są testy osobowości i testy otwartości na zmianę, celem których jest badanie osobowości pracownika lub wolontariusza.
Rozmowa z pracownikiem/wolontariuszem
Rozmowa jest kolejną z metod służącą badaniu jego potencjału. Celem tego jest określenie aktualnych kompetencji danej osoby, posiadanych cech charakteru i umiejętności. Zebrane dane ułatwią i wspomogą proces rozwoju zespołu organizacji oraz pozwolą na budowanie specjalizacji poszczególnych osób.
Jakie korzyści daje analiza potencjału pracownika lub wolontariuszy?
Analiza potencjału daje wiele plusów:
- możliwość poznania osobowości poszczególnych członków zespołu;
- weryfikację poczucia odpowiedzialności pracownika/wolontariusza za powierzone zadania;
- zbadanie odporności pracownika/wolontariusza na stres;
- ocenę gotowości do podjęcia ryzyka;
- możliwość lepszego zarządzania organizacją, planowania i realizowania działań.
Źródło: „ORGANIZACJA 2.0. Jak zarządzać organizacją pozarządową prowadzącą działalność gospodarczą?”